Από τη νηστεία στον οβελία: συμβουλές για …ομαλή μετάβαση

Σε αυτό το βίντεο η Πηνελόπη Δουβόγιαννη, Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος MSc, RD μας απαντά σε συνηθισμένες ερωτήσεις για την διατροφή το Πάσχα.

 

 

Aπομαγνητοφώνηση βίντεο

Την Κυριακή του Πάσχα σύμφωνα με επίσημα στοιχεία καταγράφεται 20% αύξηση των εισαγωγών στα επείγοντα περιστατικά των νοσοκομείων, κυρίως λόγω τροφικών δηλητηριάσεων ή γαστρεντερίτιδας, καρδιαγγειακών επεισοδίων και απορρύθμισης μεταβολικών νοσημάτων όπως είναι ο  σακχαρώδης διαβήτης. Το πιο συνηθισμένο όμως πρόβλημα είναι οι δυσπεψίες, που μπορεί να μην οδηγούν στο νοσοκομείο ταλαιπωρούν όμως περίπου το μισό πληθυσμό.

Από τη νηστεία στον οβελία: συμβουλές για …ομαλή μετάβαση

Για να μην ταλαιπωρηθείτε από δυσπεψίες στο πασχαλινό τραπέζι, απολαύστε το φαγητό σας τρώγοντας αργά, αποφύγετε να «παραφορτώσετε» το στομάχι σας με μεγάλες ποσότητες λιπαρών τροφών και περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ. Εάν έχετε νηστέψει τις ημέρες πριν το Πάσχα, το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ επιλέξτε να φάτε την παραδοσιακή μαγειρίτσα, η οποία είναι εύπεπτη και θα προετοιμάσει το στομάχι σας για την κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών την επόμενη ημέρα. Και κάτι ακόμα που θα σας βοηθήσει να αποφύγετε την δυσπεψία, είναι τόσο το Μεγάλο Σάββατο, όσο και την Κυριακή του Πάσχα, να κάνετε τακτικά γεύματα και να αποφύγετε να μείνετε πολλές ώρες νηστικοί.

Ποιά είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουμε στο πασχαλινό τραπέζι;

Οι πιο συνηθισμένες υπερβολές στο πασχαλινό τραπέζι είναι η πολυφαγία και η υπερκατανάλωση αλκοόλ. Το βράδυ της Ανάστασης για παράδειγμα μια συνηθισμένη υπερβολή είναι η κατανάλωση αβγών μαζί με τη μαγειρίτσα, ενώ στο τραπέζι την Κυριακή του Πάσχα το συνηθέστερο λάθος είναι το διαρκές τσιμπολόγημα. Ένα ακόμα λάθος των ημερών αυτών είναι η παράλειψη του πρωινού, με αποτέλεσμα να μην μπορεί κάποιος να ελέγξει την όρεξή του και να υπερκαταναλώνει φαγητό στα επόμενα γεύματα.

Ποιές ομάδες του πληθυσμού θα πρέπει να προσέξουν περισσότερο;

Τα τρόφιμα που καταναλώνουμε στο πασχαλινό τραπέζι είναι συνήθως πλούσια σε λίπη, πουρίνες, αλάτι και ζάχαρη. Κάποιες ομάδες του πληθυσμού θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα αυτές τις μέρες. Και συγκεκριμένα,τα άτομα με αυξημένα επίπεδα ουρικού οξέος θα πρέπει να προσέξουν την κατανάλωση κρέατος, εντοσθίων και αλκοόλ. Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη θα πρέπει να αποφύγουν τα μεγάλα γεύματα, την υπερκατανάλωση αλκοόλ και τροφίμων με απλά σάκχαρα, όπως το λευκό ψωμί και τα γλυκά. Τα άτομα με καρδιαγγειακά προβλήματα θα πρέπει να αποφύγουν την υπερκατανάλωση λιπαρών τροφών, τροφίμων με πολύ αλάτι και τα μεγάλα γεύματα. Οι ηλικιωμένοι θα πρέπει να αποφύγουν την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας φαγητού και αλκοόλ.

Και μετά το πασχαλινό τραπέζι…

Μετά τις εορταστικές ημέρες η Μεσογειακή Διατροφή είναι ο καλύτερος τρόπος για να τρέφεστε ισορροπημένα. Προσπαθήστε να περιορίσετε την κατανάλωση του κόκκινου κρέατος σε μία μερίδα την εβδομάδα, καταναλώνετε συχνά όσπρια, λαδερά και ψάρι, και φρούτα και λαχανικά καθημερινά. Ελέγχετε τις μερίδες των τροφίμων που καταναλώνετε και προτιμήστε τα μικρά και συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα. Και μην ξεχνάτε να γυμνάζεστε.