Γιατί παρατρώμε;

Πολλοί άνθρωποι αναρρωτιούνται για τους λόγους που, ενώ καταλαβαίνουν ότι δεν πεινάνε άλλο ή δεν πεινάνε καθόλου, εξακολουθούν και καταναλώνουν τροφή. Όταν αυτό μάλιστα συμβαίνει πολύ συχνά και συνοδευόμενο από πολύ έντονους συναισθηματικούς λόγους και το στοιχείο του καταναγκασμού (να νιώθουν μια έντονη πίεση να φάνε κάτι ανεξέλεγκτα), αυτό αποτελεί σύμπτωμα της καταναγκαστικής υπερφαγίας. Όταν το κάνουμε αυτό, συνήθως αφορά συγκεκριμένα τρόφιμα. Δεν είναι πολύ συνηθισμένο να χάνουμε τον έλεγχο με φρέσκα λαχανικά ή με ένα άλλο υγιεινό σνακ. Τι συμβαίνει λοιπόν;

Οι τροφές έχουν συστατικά τα οποία προσφέρουν πέρα από θρέψη και γευστική ικανοποίηση. Όσο πιο πολύ προσμένουμε μια τροφή, τόσο μεγαλύτερη ικανοποίηση θα λάβουμε. Ο εγκέφαλός μας έχει μηχανισμούς που καταλαβαίνουν πότε έχουμε λάβει μεγαλύτερη ευχαρίστηση και εκπαιδεύεται γρήγορα στο να αναζητά τις τροφές αυτές.

Έτσι, τροφές με υπερβολικά έντονες γεύσεις, δίνουν αυξημένο σήμα ευχαρίστησης στον εγκέφαλό μας. Αυτός είναι προγραμματισμένος- από την εποχή που η τροφή δεν ήταν εύκολα διαθέσιμη όπως σήμερα- να έλκεται από πλούσιες τροφές, με αποτέλεσμα να δίνει τόσο έντονη την αίσθηση της ανταμοιβής και της ικανοποίησης, που να μη δίνουμε και τόση σημασία στον κορεσμό μας.

Οι τροφές αυτές είναι συνήθως πλούσιες σε αλάτι, ζάχαρη και/ ή λιπαρά. Μην απορείτε λοιπόν αν δυσκολεύεστε να σταματήσετε έγκαιρα όταν τρώτε πατατάκια, οι ψημμένους και αλατισμένους ξηρούς καρπούς, πίτσα, λουκανικοπιτάκια και γλυκά. Δε χρειάζεται να κατηγορείτε τον εαυτό σας για έλλειψη πειθαρχίας και θέλησης. Ο εγκέφαλός σας ήρθε σε επαφή με κάποιες τροφές, τις συνήθισε γρήγορα και, λόγω πρωτόγονων μηχανισμών επιβίωσης, έλκεται πολύ περισσότερο από αυτές και σας ωθεί στην κατανάλωση. Το να έχουμε αυξημένη επίγνωση και συγκέντρωση την ώρα που τρώμε (π.χ. να μην τρώμε μηχανικά ή μπροστά στην τηλεόραση), αλλά και το να αποφεύγουμε να εκθέτουμε τον εαυτό μας σε αυτά τα τρόφιμα που μας ασκούν ιδιαίτερη έλξη μας γλιτώνει από την υπερκατανάλωση. Όχι όμως η υπερβολική στέρηση, γιατί τότε ο εγκέφαλός μας θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την επιθυμία και θα αποδυναμώσει τον έλεγχο!

Δρ Καλλιόπη Εμμανουηλίδου, Ψυχολόγος

www.psycho-logos.net

βιβλίο: «Ψυχολογία της Διατροφής», εκδ.Μεταίχμιο

Log In

Ξεχάσατε τον κωδικό σας; / Ξεχάσατε το όνομα χρήστη;